Iron Man Mark IV

Selasa, 13 Ogos 2013

GAMBAR : Hujan meteor pada malam tarikh 12 dan 13 Ogos 2013 ( Malaysia )

pembaca misteri




Gambar Hiasan


                                           

بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّحِـــــــيمِ

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ


Apa kabar semua salam sejahtera ! Today Bain nak UNGKIT cerita pasal Hujan Meteor  kelmarin yang Masok Tv tu..

Gambar Hiasan 
Menurut sumber yang " diperolehi " dari berita semalam katanya Hujan Meteor atau pancuran Meteor Perseid akan muncul pada 12 dan 13 ogos 2013 .

Menurut Sebahagian sumber dari artikel lain.

Mengenai perkara tersebut, Ketua Unit Penyelidikan Sains Angkasa, Agensi Angkasa Negara (Angkasa) Mhd Fairos Asillam berkata, pancuran meteor Perseid antara paling menarik kerana cahayanya terang dan boleh dilihat dengan mata kasar di kawasan lapang My Sumber - DISINI

 Bile Bain tengok saje Gambar hiasan di atas Bain just termimpi² sampai mengasyikkan tidur bain semalam  disebabkan "Taik Bintang" tu jatuh Kot² boleh jadi macam crite Kuch Kuch Hotak hang hahah ! :P Naik  Berjanggut bulu mate Bain disebabkan nak tengok fenomena alam nie berlaku semalam. Ternyata Mata bain pon dah Give Up sama macam tuan nya jadi terus bain tidur " ZzzzZz "..

Gambar rasmi Hujan Meteor 2013 di Malaysia. Orang ramai Boleh melihat kejadian ini pada malam 12 ogos dan 13 ogos 2013 bersamaan hari semalam dan subuh tadi heheh !... Korang boleh nampak kejadian nie di kawasan lapang dan cuaca yang elok? dan berikut hasil perkongsian tanpa izin Bain terhadap sebuah artikal Worpress seseorang warga Malaysia hahah :D ...

Gambar Fenomena Hujan Meteor 2013 Di Malaysia

Lokasi: Pantai Punggur, Batu Pahat Johor
Kredit: Photographer Adhadi Mohd




     Gambar Hujan Meteor Di Limbang Sarawak
     Lokasi: Limbang
     Kredit Photographer: Gzan Yebba Pixca







     


Tahniah Buat pengasas laman web wordpress tersebut sebab sanggop tunggu kejadian nie ? Bain sangat berbangga ^_^ ....

Menurut sumber NASA dan seangkatan dengannya kecuali NASARUDDIN !!

Pancuran (hujan) meteor Perseid berlaku kerana bumi melintasi laluan komet Swift-Tuttle yang mempunyai diameter nukleus lebih kurang 26 kilometer. Gugusan komet Swift-Tuttles juga mengambil tempoh 133 tahun untuk mengelilingi matahari dan melintasi bumi.

Walaupun begitu, sisa debu komet yang melintas dekat bumi pada tahun 1993 masih boleh dilihat di bumi setiap tahun. NASA menganggarkan hujan meteor boleh berlaku setiap minit pada masa kemuncaknya dan merupakan salah satu pemandangan paling ditunggu-tunggu oleh para ahli astronomi.

Apabila komet itu semakin menghampiri matahari, ia juga turut melintasi orbit bumi dan meninggalkan debu-debu komet sepanjang perjalanannya. Debu-debu inilah yang akan memasuki atmosfera bumi dan menghasilkan pancuran meteor yang dapat dilihat dengan mata kasar.


   Firman Allah سبحانه وتعالى :

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ

وَالسَّمَاءِ ذَاتِ الْبُرُوجِ ﴿١﴾ وَالْيَوْمِ الْمَوْعُودِ ﴿٢﴾ وَشَاهِدٍ وَمَشْهُودٍ﴿٣

“Demi langit yang mempunyai tempat-tempat peredaran bintang-bintang; Dan hari (pembalasan) yang dijanjikan;  Dan makhluk-makhluk yang hadir menyaksikan hari itu, serta segala keadaan yang disaksikan.”
(Surah Al-Buruj 85: Ayat 1-3)


  Tips Untuk Melihat Hujan Meteor

.
 Di Malaysia, buruj Perseus tetap dapat dilihat jelas kerana berada di ketinggian serendah 35 darjah. Orang  ramai boleh melihat fenomena ini apabila cuaca cerah, jauh dari pencemaran cahaya ke arah timur laut  serta tidak terhalang oleh sebarang objek.
 Waktu terbaik menyaksikan hujan meteor itu ialah selepas bulan terbenam bermula 11 malam. Antum  tidak perlu menggunakan sebarang peralatan teleskop dan antum boleh mengarahkan pandangan ke  timur laut pada waktu tersebut sehingga menjelang subuh. T.
.
 Pegawai dari Planetarium Hayden New York, Joe Rao memberikan beberapa tips untuk menyaksikan  fenomena angkasa yang indah ini:
1. Cari kawasan yang jauh dari bandar yang terang-benderang kerana di bawah cahaya lampu kota, kita hanya boleh menyaksikan meteor yang paling terang.
2. Waktu pemerhatiannya bermula pukul 11 malam, dengan kemuncak hujan meteor tersebut berlaku di antara jam 1 pagi sehingga menjelang subuh.
3. Pilih lokasi yang tidak mempunyai pandangan terhalang seperti tanah lapang dan di atas bumbung bangunan.
4. Duduk santai sambil mengarahkan pandangan ke selatan hingga ke timur laut.
5. Berdoa agar langit di lokasi antum cerah dan tidak mendung.



Sehubungan dengan itu Bain Berasa amat terkilan sebab tak dapat tengok dengan mate kasar sendiri Dan semoga Lepas nie dapat tengok lagi nanti , nak tunjuk video live pon banyak yang menipu kat YOUTUBE tu ? kalau korang nak tengok pergilah type kat youtube tu..tapi nak tunggu Fenomena nie lagi makan mase mungkin lagi 10 tahun akan datang? hmmmm SABOR JELAH -,,-


" Semoga paparan serta gambar² di Blog Bain nie memberi penjelasan dan bukti bahawa fenomena nie terjadi semalam cuma antara sedar tak sedar saja kahkah XD "

   IKHLAS DARI :





TERIMA KASIH KERANA SUDI BACA ENTRI NI ! SILA KOMEN DI BAWAH YEA...

Comments
2 Comments

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Mata ngant0k mlm td...tgu pnya tgu...smpai trtdo dpn umh...haha

Unknown berkata...

Hahah Rugi kan xdpt tg0k? ..rse terkilan plak? lepas nie nk tggu bile plak kan? ...

COPYRIGHT BY : BAIN ZUYAHIR 2013